Какво ново
Шестият елемент
2007-06-12Желанието ни да се обособяваме в общности и мрежи, да се причисляваме към групи от хора, споделящи нашите виждания, или да принадлежим към клубове, не е ново.
Нито пък е странно.
През последните години обаче стремежът ни към групиране и контакт бележи толкова голям ръст и популярност, че социолозите все по-често го наричат феномен.
Причините за това са много. От една страна, всекидневието на по-активната част от населението преминава на работното място, а роднините, близките и приятелите остават на заден план.
Вътрешната потребност за контакт обаче ни кара да търсим алтернативни начини за комуникация, така че въпреки голямата заетост и разстояния, да успяваме да общуваме помежду си.
И точно тогава на помощ идва интернет. Една от най-силните и мащабни мрежи, създавани някога от човечеството.
Какво предлага интернет?
Глобалната мрежа предлага среда. Как и с кого ще комуникираме в нея е наш личен избор. В зависимост от желанията и потребностите на своите потребители, интернет компаниите дават различни решения.
Едни от първите социални общности в мрежата са сайтове като Myspace, Facebook, Linkedin.
У нас потребителите на интернет се ориентират сравнително бързо в световните тенденции, което ги кара да търсят родните аналози на гигантските социални мрежи.
Така в края на миналата година в България стартира социалният проект ZIP.BG - мрежа от затворен тип.
Общност, в която може да се влезе, само ако някой вече регистриран ви покани.
И въпреки тази своеобразна бариера пред потребителите, за няколко месеца в ZIP.BG са се регистрирали над 20 000 българи!
За разлика от съществуващите в момента проекти с подобна насоченост, ZIP.BG е ориентиран изключително към потребители, които се представят с истинските си „лица“, реалната си самоличност, не търсят флирт или случаен разговор.
Сайтът също така е и за хората, които използват интернет за бизнес контакти, връзка с бъдещ работодател, любим изпълнител или артист.
Сигурността на комуникацията, липсата на спам и гарантираното лично пространство пък кара популярни хора от бизнеса и творческите среди да използват редовно ZIP.BG.
Примерите са много и все известни: Ваня Щерева, Азис, Дим Дуков,Соня Васи или бившия вицепремиер Александър Божков, бизнесменът Александър Керезов - зам.-председател на Химимпорт, Чавдар Ценов от Тодоров АД, Даниела Пеева от Монбат, близо 100 брокери на ценни книжа от всички инвестиционни посредници, десетки журналисти и рекламисти.
В сайта е интегрирана и напълно нова функционалност за българския интернет – панел, който позволява да се пише на кирилица от всяка точка на света, без да е необходимо инсталирането на специален софтуер.
Точно благодарение на тази опция ZIP.BG успява за няколко месеца да приобщи и една „малка“, но доста активна общност от 200 българи, живеещи в Унгария, както и над 100 наши сънародници от САЩ, 82-ма от Германия и 51 от Великобритания!
Гъделът от това да откриеш свои познати сред морето от регистрирани потребители се оказва важна част от удоволствието да си сред най–новата и най–активна общност в българското интернет пространство.
Според една теория на Стенли Милграм, американски психолог и социолог, преподавал в Йейл и Харвард в средата на миналия век, всеки от нас може да достигне до желан от него човек чрез шестима познати.
Той доказва твърдението си през 1963 година и така "експериментът на Милграм" се превръща в основа за организирането на голяма част от социалните мрежи по света.
Връщайки се на родна почва, е интересно да проверим дали неговата теория работи и у нас.
Дали ще стигнете до търсения от вас човек чрез шестима познати в ZIP.BG?
Дали имате общи познати с Васил Боянов или продуцентите на най-гледаните телевизионни предавания няма да открият във вас бъдещите идоли...
Това може да разберете, ако вече имате покана.
В случай пък, че все още нямате такава, разпитайте шестима свои познати. Защото шансът те да са в ZIP.BG е огромен.
Все пак, теорията на Милграм работи вече десетилетия наред. А вие ще станете поредното й доказателство. Струва си, нали?