Какво ново
Навършват се 5 години от първото IPO в България
2009-07-23На 23 юли се навършват 5 години от първото в България първично публично предлагане на акции (IPO). На 7 юли в далечната 2004 г. Инвестор.БГ АД стартира първия от 10 търга за издаване на 320 хил. нови акции, които при успешно записване щяха да представляват 53,3% от капитала на дружеството, формиран от 600 хил. акции*.
На 23 юли 2004 г. IPO-то приключи успешно със записани 319 700 акции при емисионна цена от 3,34 лв., като дружеството привлече 1,07 млн. лв., с които в следващите години създаде над 13 нови уеб страници, срещу едва 3 проекта към юли 2004 г. Около 300 инвеститори вложиха средства в идеята за голяма интернет медийна компания, като това бяха инвеститори от България, Великобритания, Швеция, Естония и Унгария.
Интересно е какво се предлагаше. По онова време компанията имаше едва 51 хил. лв. приходи за 2003 г. и едва 30 хил. лв. приходи за първото полугодие на 2004 г. Въпреки това инвеститорите оцениха високо потенциала на компанията и й довериха 1,07 млн. лв., което и донесе пазарна оценка от 2 млн. лв.
Преди IPO-то Инвестор.БГ АД притежаваше 3 сайта - Investor.bg, Start.bg и Tialoto.bg. Днес компанията притежава и много други лидери в секторите си като Dnes.bg, Blog.bg, Aha.bg, Teenproblem.bg, Snimka.bg, Gol.bg, Automedia.bg, Puls.bg, Rabota.bg, Nasamnatam.com и Mp3.bg.
За изминалите 5 г. от 2003 г. до 2008 г. продажбите на Инвестор.БГ АД се увеличават 52 пъти и днес компанията достига до над 60% от интернет потребителите у нас. Само за 2008 г. ръстът на продажбите е 83,5%, спрямо спад от 12% на приходите на вестниците. В началото на 2009 г. фонд на Cisco придоби 17% от капитала на интернет компанията и представител на фонда влезе в борда на Инвестор.БГ АД.
За първите 3 месеца на 2009 г. ръстът на продажбите годишна база е с 18,8%, когато индустриалните компании на БФБ-София отчитат спад от 27,2% на годишна база.
За петте години от IPO-то цената на акциите се увеличава 6 пъти, като донася 5 пъти печалба на вложилите в този интернет проект.
В следващите години до 2008 г. (когато се осъществи последното засега IPO) 24 компании осъществиха IPO на БФБ-София, като повечето донесоха загуба на участвалите инвеститори.
*В края на 2004 г. се разпределя дивидент в безплатни акции, което увеличава капитала на дружеството от 600 хил. на 1,2 млн. акции и съответно намалява двойно емисионната цена при IPO-то от 3,34 лв. на 1,67 лв. за акция.
На 23 юли 2004 г. IPO-то приключи успешно със записани 319 700 акции при емисионна цена от 3,34 лв., като дружеството привлече 1,07 млн. лв., с които в следващите години създаде над 13 нови уеб страници, срещу едва 3 проекта към юли 2004 г. Около 300 инвеститори вложиха средства в идеята за голяма интернет медийна компания, като това бяха инвеститори от България, Великобритания, Швеция, Естония и Унгария.
Интересно е какво се предлагаше. По онова време компанията имаше едва 51 хил. лв. приходи за 2003 г. и едва 30 хил. лв. приходи за първото полугодие на 2004 г. Въпреки това инвеститорите оцениха високо потенциала на компанията и й довериха 1,07 млн. лв., което и донесе пазарна оценка от 2 млн. лв.
Преди IPO-то Инвестор.БГ АД притежаваше 3 сайта - Investor.bg, Start.bg и Tialoto.bg. Днес компанията притежава и много други лидери в секторите си като Dnes.bg, Blog.bg, Aha.bg, Teenproblem.bg, Snimka.bg, Gol.bg, Automedia.bg, Puls.bg, Rabota.bg, Nasamnatam.com и Mp3.bg.
За изминалите 5 г. от 2003 г. до 2008 г. продажбите на Инвестор.БГ АД се увеличават 52 пъти и днес компанията достига до над 60% от интернет потребителите у нас. Само за 2008 г. ръстът на продажбите е 83,5%, спрямо спад от 12% на приходите на вестниците. В началото на 2009 г. фонд на Cisco придоби 17% от капитала на интернет компанията и представител на фонда влезе в борда на Инвестор.БГ АД.
За първите 3 месеца на 2009 г. ръстът на продажбите годишна база е с 18,8%, когато индустриалните компании на БФБ-София отчитат спад от 27,2% на годишна база.
За петте години от IPO-то цената на акциите се увеличава 6 пъти, като донася 5 пъти печалба на вложилите в този интернет проект.
В следващите години до 2008 г. (когато се осъществи последното засега IPO) 24 компании осъществиха IPO на БФБ-София, като повечето донесоха загуба на участвалите инвеститори.
*В края на 2004 г. се разпределя дивидент в безплатни акции, което увеличава капитала на дружеството от 600 хил. на 1,2 млн. акции и съответно намалява двойно емисионната цена при IPO-то от 3,34 лв. на 1,67 лв. за акция.
Още новини