Какво ново
Интервю с Лазар Малаков за списание .net
2009-09-25 Рекламните приходи на “Инвестор” не са намалели, намалял е растежът им
Лазар Малаков е новият търговски директор в “Инвестор.БГ”. Той ще отговаря за четири ключови отдела на компанията – “Продажби”, “Маркетинг”, “Бизнес развитие” и “Връзки с обществеността”, като ще координира дейността им, ще подпомага развитието и налагането на брандовете, увеличаването на продажбите и потребителите, стратегическото позициониране и познаваемостта на марките и компанията като цяло. Александър Бойчев разговаря с него за българския интернет пазар, кризата и бъдещето на уеб в България.
.biz: Кое ще е първото нещо, което ще направите на новата си позиция?
ЛМ: Ще се запозная с хората, на които се дължи успешното развитие на групата до момента, и ще си направя едно кафе. И отговорът ми съвсем не е шега! Не съм на мениджъри, които бързат с нововъведения, без да познават в детайли обстановката. Не съм и човек, който оставя нещата да стоят на едно място, ако може да ги развие към по-добро.
.biz: Кои са силните и слабите страни на групата сайтове “Инвестор”?
ЛМ: Силните страни са, че продуктите са много добре позиционирани и в по-голямата им част говорим за лидери в областта си: investor.bg във финансовия сегмент, nasamnatam.com в сегмента за пътуване и споделяне, teenproblem.net – тук и от името е ясно, че става дума за тийнейджърите, здравният портал puls.bg, блог платформата blog.bg. Разполагаме и със стабилни приходи от реклама, постоянни клиенти и потребители, мотивиран екип от експерти. Недостатък е, че понякога хората, като чуят “Инвестор.БГ”, си представят първия и едноименен сайт www.investor.bg, а не медийна онлайн група с 14 проекта. А толкова силни марки като dnes.bg и start.bg не бива да остават незабелязани.
.biz: Намалели ли са рекламните приходи на групата? Какви мерки смятате да бъдат предприети за борба със спада?
ЛМ: Не, рекламните приходи на “Инвестор” не са намалели. Намалял е растежът им. Дори мога да споделя официални данни – за първите седем месеца на 2009 г. нетните приходи от продажби са в размер на 1,574 млн. лв., или ръст от 12% в сравнение със същия период на 2008 г. Въпреки тези данни не можем да кажем, че кризата не се усеща и при нас. Може би просто имаме шанса да оперираме в една от най-незасегнатите категории – интернет. Като цяло смятаме да противодействаме с по-активни продажби и по-гъвкава ценова политика.
.biz: Оптимист или песимист сте за следващите четири месеца?
ЛМ: Реалист. Твърде много компании твърде дълго спазваха принципа “Засега не рекламираме, евентуално може би по-късно...” А когато прекият конкурент не чака, нагледно виждаме доказателства, че точно във време на икономически спад рекламата е значително по-ефективна инвестиция. Според мен, въпреки икономическото състояние в страната, онлайн приходите от реклама в България и тази година ще нараснат поне с 5–10%. За “Инвестор” очаквам ръст от 60 до над 100% над пазарния.
.biz: Какви нови проекти предстоят в групата на “Инвестор”?
ЛМ: Ще продължим да развиваме и подобряваме съществуващите си сайтове и при подходяща възможност ще разширим портфолиото си чрез създаване или закупуване на нови сайтове в нови пазари и сегменти. Като публична компания обаче сме ограничени в разкриването на по-конкретни бизнес планове.
.biz: Кои са силните страни на съдържанието в българския интернет?
ЛМ: Съдържанието не е силната страна на българския интернет! Съдържанието – ново, актуално, авторско, уникално – е много силна страна на продуктите на “Инвестор”, но не и на българския интернет. Нашето онлайн съдържание е изключително разнообразно – новини и анализи, но освен това и блогове (blog.bg), снимки (snimka.bg), музикално съдържание (mp3.bg), туристически портал (nasamnatam.сom), социална мрежа за запознанства (aha.bg). Дори и линковете в страниците на start.bg са пример за авторско съдържание на най-разнообразна тематика. Когато говорим за съдържание, се налага да спазим два противоречащи си принципа. От една страна е принципът на Мечо Пух “Колкото повече – толкова повече”. От друга страна обаче, идва вторият принцип, който поднасям силно изопачен: “Количественото натрупване не води до качествено изменение”. Ние залагаме на качественото съдържание и това е една от отличителните ни страни в българското онлайн пространство.
.biz: Какво смятате за мобилния уеб? Смятате ли да предприемете създаване на мобилни версии на сайтовете от вашата група?
ЛМ: Мобилният уеб вече е неделима част от нашето ежедневие. Да, дори и официално мога да споделя, че работим по въпроса и планираме да навлезем в този сегмент.
.biz: Кои са предизвикателствата в следващата една година пред българския уеб? Какъв тип съдържание ще се появи или изчезне?
ЛМ: Следващата една година според мен ще е “година на преструктуриране”. Много сайтове се развиваха на база “очакван ръст от 60% в приходите” и по подобен начин планираха и разходите си. Силно се надявам на развитие на микроплащанията в българска среда. А за новото... Ще се нароят още повече сайтове с претенции да бъдат „медия” във всеки сегмент, но малцина ще инвестират в собствено актуално съдържание. Ще се създадат много нови фирмени сайтове, като ще намалеят неподдържаните (с информация и данни отпреди 2–5 години)... Ще се увеличат още повече блоговете и някои от тях ще станат по-влиятелни от много “традиционни медии”. Ще се инвестира все повече в измеримата, гъвкава, иновативна, добре таргетирана, ефективна и все по-масова онлайн реклама.
biz септември 2009
Още новини