Начало Реклама Кариери Контакти

Какво ново

Интервю с Лазар Малаков за списание .net

2009-09-25
  Рекламните приходи на “Инвестор” не са намалели, намалял е растежът им

Лазар Малаков е новият търговски директор в “Инвестор.БГ”. Той ще отговаря за  четири ключови отдела на компанията – “Продажби”, “Маркетинг”, “Бизнес развитие” и “Връзки с обществеността”, като ще координира дейността им, ще подпомага развитието и налагането на брандовете, увеличаването на продажбите и потребителите, стратегическото позициониране и познаваемостта на марките и компанията като цяло. Александър Бойчев разговаря с него за българския интернет пазар, кризата и бъдещето на уеб в България.



.biz: Кое ще е първото нещо, което ще направите на новата си позиция?


ЛМ: Ще се запозная с хората, на които се дължи успешното развитие на групата до момента, и ще си направя едно кафе. И отговорът ми съвсем не е шега! Не съм на мениджъри, които бързат с нововъведения, без да познават в детайли обстановката. Не съм и човек, който оставя нещата да стоят на едно място, ако може да ги развие към по-добро.

.biz: Кои са силните и слабите страни на групата сайтове “Инвестор”?

ЛМ: Силните страни са, че продуктите са много добре позиционирани и в по-голямата им част говорим за лидери в областта си: investor.bg във финансовия сегмент, nasamnatam.com в сегмента за пътуване и споделяне, teenproblem.net – тук и от името е ясно, че става дума за тийнейджърите, здравният портал puls.bg, блог платформата blog.bg. Разполагаме и със стабилни приходи от реклама, постоянни клиенти и потребители, мотивиран екип от експерти. Недостатък е, че понякога хората, като чуят “Инвестор.БГ”, си представят първия и едноименен сайт www.investor.bg, а не медийна онлайн група с 14 проекта. А толкова силни марки като dnes.bg и start.bg не бива да остават незабелязани.

.biz: Намалели ли са рекламните приходи на групата? Какви мерки смятате да бъдат предприети за борба със спада?

ЛМ: Не, рекламните приходи на “Инвестор” не са намалели. Намалял е растежът им. Дори мога да споделя официални данни – за първите седем месеца на 2009 г. нетните приходи от продажби са в размер на 1,574 млн. лв., или ръст от 12% в сравнение със същия период на 2008 г. Въпреки тези данни не можем да кажем, че кризата не се усеща и при нас. Може би просто имаме шанса да оперираме в една от най-незасегнатите категории – интернет. Като цяло смятаме да противодействаме с по-активни продажби и по-гъвкава ценова политика.

.biz: Оптимист или песимист сте за следващите четири месеца?

ЛМ: Реалист. Твърде много компании твърде дълго спазваха принципа “Засега не рекламираме, евентуално може би по-късно...” А когато прекият конкурент не чака, нагледно виждаме доказателства, че точно във време на икономически спад рекламата е значително по-ефективна инвестиция. Според мен, въпреки икономическото състояние в страната, онлайн приходите от реклама в България и тази година ще нараснат поне с 5–10%. За “Инвестор” очаквам ръст от 60 до над 100% над пазарния.

.biz: Какви нови проекти предстоят в групата на “Инвестор”?

ЛМ:
Ще продължим да развиваме и подобряваме съществуващите си сайтове и при подходяща възможност ще разширим портфолиото си чрез създаване или закупуване на нови сайтове в нови пазари и сегменти. Като публична компания обаче сме ограничени в разкриването на по-конкретни бизнес планове.

.biz: Кои са силните страни на съдържанието в българския интернет?

ЛМ: Съдържанието не е силната страна на българския интернет! Съдържанието – ново, актуално, авторско, уникално – е много силна страна на продуктите на “Инвестор”, но не и на българския интернет. Нашето онлайн съдържание е изключително разнообразно – новини и анализи, но освен това и блогове (blog.bg), снимки (snimka.bg), музикално съдържание (mp3.bg), туристически портал (nasamnatam.сom), социална мрежа за запознанства (aha.bg). Дори и линковете в страниците на start.bg са пример за авторско съдържание на най-разнообразна тематика. Когато говорим за съдържание, се налага да спазим два противоречащи си принципа. От една страна е принципът на Мечо Пух “Колкото повече – толкова повече”. От друга страна обаче, идва вторият принцип, който поднасям силно изопачен: “Количественото натрупване не води до качествено изменение”. Ние залагаме на качественото съдържание и това е една от отличителните ни страни в българското онлайн пространство.

.biz: Какво смятате за мобилния уеб? Смятате ли да предприемете създаване на мобилни версии на сайтовете от вашата група?

ЛМ: Мобилният уеб вече е неделима част от нашето ежедневие. Да, дори и официално мога да споделя, че работим по въпроса и планираме да навлезем в този сегмент.

.biz: Кои са предизвикателствата в следващата една година пред българския уеб? Какъв тип съдържание ще се появи или изчезне?

ЛМ: Следващата една година според мен ще е “година на преструктуриране”. Много сайтове се развиваха на база “очакван ръст от 60% в приходите” и по подобен начин планираха и разходите си. Силно се надявам на развитие на микроплащанията в българска среда. А за новото... Ще се нароят още повече сайтове с претенции да бъдат „медия” във всеки сегмент, но малцина ще инвестират в собствено актуално съдържание. Ще се създадат много нови фирмени сайтове, като ще намалеят неподдържаните (с информация и данни отпреди 2–5 години)... Ще се увеличат още повече блоговете и някои от тях ще станат по-влиятелни от много “традиционни медии”. Ще се инвестира все повече в измеримата, гъвкава, иновативна, добре таргетирана, ефективна и все по-масова онлайн реклама.

biz септември 2009 
Още новини
20.10 „Имоти около мен“ е новото удобство за потребителите на Imoti.net
13.09 „Големите последици“ с Миглена Георгиева от 14 септември по Bulgaria ON AIR
12.07 "Историите ON AIR" спечели награда от известен филмов фестивал
11.06 Нов уикенд сутрешен блок ще събужда зрителите на Bulgaria ON AIR
18.05 Фитнес тренировки с Динко Желязков – всяка събота от 18 май по Bulgaria ON AIR

Към всички новини>>