Начало Реклама Кариери Контакти

Какво ново

Министър Клисарова: Готови сме да решаваме проблемите съвместно с бизнеса, но не можем да влияем върху университетите, те са автономни

2014-03-25
„Тук сме заедно именно, защото говорим на един език, положителната промяна вече е започнала – Законът за професионалното образование и обучение мина на първо четене и се надяваме до две седмици да бъде гласуван и да започне въвеждането на дуалната система за образование. – сподели министър Анелия Клисарова на конференцията „Образование и бизнес“, която организираха медийната група Bulgaria ON AIR, онлайн групата Investor, съвместно с телевизия Bloomberg. „За нас е важно обаче кредитите от професионалното образование да се признават във висшето – за да може да се надгражда и да няма повтаряемост при обучението. А това зависи от университетите, които са автономни организации. Това е моментът да благодаря на онези университети, които вече сключиха договори с професионалните училища.“ – допълни министърът на образованието и науката. Тя приведе още няколко доказателства за началото на положителната промяна – например предстоящия за гласуване нов Закон за висшето образование и промените в правилата за Фонд научни изследвания, за да може той да заработи ефективно. Според министър Клисарова най-важно е да има добра връзка между представителите на образователната система, бизнеса и кметовете по места, за да може преходът да бъде плавен.

Интересът към форума беше изключително голям, в него участваха над 300 души. Бяха обсъдени най-значимите и актуални проблеми за сектор образование и бяха потърсени техните решения от заинтересованите страни. Представители на държавата, образователната система и бизнеса, Българската академия на науките и научни организации, медии и неправителствения сектор стигнаха до извода, че промяната е много необходима, доста е закъсняла и зависи от всички нас.
Като основни приоритети на държавата изкристализираха изготвянето на общонационална стратегия за образованието, която да позволява гъвкавост; съгласуването на учебните програми с бизнеса; подпомагането на реиндустриализацията чрез защитени професии; осигуряването на равен старт на всички ученици и студенти, независимо от социалния статус на семействата и допускането на външно оценяване на образователния процес – от бизнеса и гражданското общество. „Важно е сигналите от бизнеса да не се стопяват в административната рутина – истината е, че администрацията е инертна и трябва да и се показва как да променя работата си. Факт е също, че подготовката на кадрите или частично, или изцяло не отговаря на търсенето. Оттам идва и безработицата. Хубавото е, че вече има дефиниция какво е това стаж и какви договори могат да се сключват с компаниите. Работа на държавата е да подпомогне този процес и да даде средства на новите компании, така че да подпомогне и тях, и младите хора.“ – заяви Асен Ангелов, председател на Агенция по заетостта.
„На един милион човека трябва да има по едно висше учебно заведение... това е формулата в САЩ и западна Европа. Образователната система трябва да се реформира много бързо и бизнесът да бъде допуснат до този процес.“ – добави Любомир Дацов, общински съветник и бивш зам.министър на финансите.
Като най-важни задачи на бизнеса в конференцията се оформиха активното участие в практическото обучение и осигуряване на работни места в дуалната система; инвестициите в изработването на нови продукти с добавена стойност, съвместно с университетите; формулирането на конкретни казуси, които да бъдат разрешавани съвместно с университети и научните институти; участието във финансирането на учебните програми посредством учредяване на стипендии, изследователски центрове и др. под. и участие в образователния процес със стажове. „Това, което зависи от нас, ние следва да учим младите на инициатива и критично мислене. Същевременно е необходимо да се вслушваме в мнението и идеите им, защото те са бъдещето и имат различен поглед. А самото образование трябва да е свързано с решаването на конкретни казуси – тогава е то би било много по-ефективно. Имаме нужда от системи за валидиране, а не за придобиване на знание... Свободата и конкуренцията са тези, които ще направят кадрите по- квалифицирани. Но до момента, в който образованието е държавен монопол, няма как да направим максисума, на който сме способни.“ - сподели Сашо Дончев, председател на Българската стопанска камара.

Неправителственият сектор пък гледа на проблемите в образованието много по-генерално. Участниците в конференцията стигнаха до извода, че неговата роля се съсредоточава в полагането на морално-етичната рамка на обучителния процес; задаване на обществено-значимите въпроси и алармиране на властта; проследяване на приемствеността между правителствата и различните администрации; експерименти с различни проекти за промяна на средата като иновационен двигател и не на последно място – анализ на образователната система и инвестиция в изследвания повече от всеки друг участник в процеса. „Голям проблем на образованието в България е системата на оценяване. Тя се фокусира върху незнанието, а не върху знанието – така се губим. Би трябвало да се оценяват знанията и да стъпваме върху тях. И да се развиват ключови умения. Например оскъдните изследвания в тази посока показват, че голям процент от българите имат външен логос контрол – т.е. хората си мислят, че нещата не зависят от тях. В годините на преход се превърнахме в специалисти по оправдание...“ – заключи Ева Борисова от асоциация „Родители“.

Представителите на медиите се обединиха около позицията за пълна децентрализация на образованието, тъй като то в момента създава една обща функционална неграмост и определиха мисията си като обективен и безпристрастен медиатор в този процес, който представя реалистичните измерения на проблемите. Според модератора на панела Джонатан Феро от телевизия Блумбърг – Лондон , най-важни са хората в една медия – ако се инвестира повече в младите, ще имаме качествени журналисти, които да се чувстват независими и компетентни като личности и ще спазват етичните принципи на професията, които отговарят и на човешките морални закони. Кирил Вълчев от Дарик Радио уточни, че проблемът на българските медии е именно посредническата роля и невъзможността им да отстояват свободата на словото като предават най-значимите и наболели проблеми на деня. „Медиите у нас създадоха публика, на която сега са длъжни да служат. Днес трудно в медиите ще намерите добрите практики от бизнеса, защото успешният бизнес практически не присъства в тях.“ – заключи той.

Конференцията „Образование и бизнес – на един език ли говорят теорията и практиката” се организира с любезното съдействие на Виваком, Българска банка за развитие, Висше училище по застраховане и финанси и VM Ware.

Още новини
20.10 „Имоти около мен“ е новото удобство за потребителите на Imoti.net
13.09 „Големите последици“ с Миглена Георгиева от 14 септември по Bulgaria ON AIR
12.07 "Историите ON AIR" спечели награда от известен филмов фестивал
11.06 Нов уикенд сутрешен блок ще събужда зрителите на Bulgaria ON AIR
18.05 Фитнес тренировки с Динко Желязков – всяка събота от 18 май по Bulgaria ON AIR

Към всички новини>>