Начало Реклама Кариери Контакти

Какво ново

За повишаване на детската грамотност е необходима устойчива държавна политика поне за две поколения напред

2014-05-13
За повишаване на детската грамотност е необходима устойчива държавна политика поне за две поколения напред, това сподели проф. Светла Коева – директор на Института по български език към БАН, днес на кръглата маса „Четенето – път към по-висока грамотност“, която се проведе като стартово събитие на превърналата се вече в традиция кампания „Забавното лятно четене,“ инициирана от медийна група Investor и организирана от сайта Az-deteto.bg.

В събитието взеха участие всички институции и организации, които са ключови от процеса: експерти от Министерство на образованието и науката, Българската академия на науките, Центъра за конктрол и оценка на качеството на училищното образование към МОН. Представители на библиотеки, читалища и неправителствени организации от сектора, писатели, учители и родители заедно мислиха как може по-бързо обществото ни да навакса пропуснатото през последните 20 години, да събуди интереса на българските деца към четенето и те да заемат достойно място в международните класации за четивна грамотност като PISA, PIRLS и други.

Форумът бе открит от кмета на София, г-жа Йорданка Фандъкова, която подкрепя кампанията от самото й начало. Приветствени слова поднесоха също партньорите на кампанията: директорът на Столична библиотека – г-жа Юлия Цинзова и Спаска Тарандова – член на УС на Българска библиотечно-информационна асоциация.

Акцентът на кръглата маса падна върху няколко основни проблема – личният пример и фокуса върху четенето в семейството; училищните практики и обучението на самите учители; политиката на държавата и отношението на обществото към четенето като цяло.

Г-жа Камелия Колева – началник отдел „Достъп до образование“ към МОН, сподели в момента се изготвя дългосрочна национална стратегия за повишаване грамотността на учениците, която следва да бъде готова до края на годината. В стратегията са залегнали всички възрастови групи, дори възрастните, които не са могли да се образоват навреме.

Според Станимир Цветков – експерт по български език и литература към ЦКОКУО, красноречив е фактът, че при направената оценка сред българските ученици, масово децата се справят безпроблемно на първо когнитивно равнище (търсене и намиране на информация), но с второ и трето (обобщаване и тълкуване, осмисляне и усвояване) те изпитват затруднения. Това означава, че един от проблемите относно четивната грамотност е в четенето с разбиране. Тази теза бе потвърдена от всички останали участници в дискусията и бяха приведени конкретни примери.

Проф. Коева добави важен акспект към зададената проблематика – обучението на самите учители с цел налагането на нови форми на обучение спрямо нуждите на съвремието с оглед развитието на технологиите и неограничените възможности, които предоставят те.

Пламена Златкова – член на УС на ББИА, Преслава Георгиева – учител по БЕЛ, „Заедно в час“ и Ева Борисова от Асоциация „Родители“ се фокусираха върху семейството и родителите като ключов фактор за развитието на четивната грамотност у децата още от ранна детска възраст. Акцентът при техните изказвания падна върху емоционалната интелигентност, емпатията и любовта към книгата, която се изгражда у детето посредством личното преживяване на прочетеното. Като важни елементи от този процес бяха споменати четенето на глас, поставянето на децата в реална ситуация, за да могат да вникнат в текста и по този начин да го разберат по-добре, както и значението на всички съпровождащи картинки, снимки и илюстрации в книгата. Вера Рангелова – директор Ранно детско развитие в UNICEF подкрепи тази теза и добави важния проблем за социалното неравенство. Според нея именно то е причина за голямата разлика в нивата на грамотност при българските деца и за общото ниско ниво на четивна грамотност.

Изводът от проведената кръглата маса е, че инициативи за стимулиране на четенето при децата има немалко, но заинтересованите страни нe комуникират пълноценно помежду си и трябва усилията им да се обединят, за да има устойчив резултат.

Добри практики и примери от конкретни инициативи споделиха от регионален инспекторат Смолян, от Държавната агенция за българите в чужбина, от Сдружение „Платформа АГОРА“ и от регионалната библиотека в Цариброд, Сърбия.

Кампанията „Забавното лятно четене“ се осъществява с любезното съдействие на ЧЕЗ – България, в партньорство със Столична библиотека, Българска библиотечно-информационна асоциация, Заедно в час и с подкрепата на UNICEF.

Медийни партньори на събитието са Bulgaria ON AIR, BTV Media Group, БНР, Dnes.bg, Az-jenata.bg, Teenproblem.bg, Az-cheta.com, Detskiknigi.com, Национална мрежа за децата, www.namama.bg, BTV, BTV Lady, BTV Comedy и KIDS Programata.
Още новини
20.10 „Имоти около мен“ е новото удобство за потребителите на Imoti.net
13.09 „Големите последици“ с Миглена Георгиева от 14 септември по Bulgaria ON AIR
12.07 "Историите ON AIR" спечели награда от известен филмов фестивал
11.06 Нов уикенд сутрешен блок ще събужда зрителите на Bulgaria ON AIR
18.05 Фитнес тренировки с Динко Желязков – всяка събота от 18 май по Bulgaria ON AIR

Към всички новини>>